Friday, September 30, 2016

Bab 9: Penyesuaian Sosial


Pengenalan
Pentaksiran terdiri daripada pengukuran,  pengujian dan penilaian. Terdapat dua jenis penilaian iaitu penilaian formatif dan penilaian sumatif. Penilaian Formatif ialah penilaian yang dijalankan secara berterusan, semasa aktiviti pengajaran dan pembelajaran. Tujuan penilaian adalah untuk memperbaiki kelemahan yang wujud pada pelajar berkenaan. Manakala pula, Penilaian Sumatif ialah penilaian yang dilakukan di akhir sesuatu pengajaran atau program yang bertujuan untuk mendapatkan maklumat berkaitan pencapaian individu dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Pentaksiran di IPG diadakan dalam beberapa bentuk iaitu peperiksaan, kerja kursus, penilaian praktikum, penilaian Bina Insan Guru (BIG) dan penilaian gerak kerja kokurikulum.

Image result for kemahiran belajar



1 Jenis-jenis Pentaksiran
JENIS- JENIS PENTAKSIRAN

  Pentaksiran Autentik
—  Pentaksiran Hasil Pembelajaran
 —  Pentasiran

Performed Based PENTAKSIRAN  AUTENTIK Pentaksiran autentik bererti mengevaluasi pengetahuan atau keahlian pelajar dalam konteks yang mendekati dunia sebenar atau kehidupan nyata sedekat mungkin.

Ciri- ciri pentaksiran autentik Menilai pemahaman melalui penampilan tugasan yang  dilaksanakan.

b) Indikator profisensi melalui aktiviti melakukannya.
c) Subjek menganalisis, mensintesis dan mengaplikasi.
d) Subjek membina maksud yang tersirat.
e) Berpusatkan kanak-kanak.

 CONTOH- CONTOH PENTAKSIRAN AUTENTIK
 -Persembahan tarian
 -Mempersembahkan karya tulis asli kepada rakan- rakan sebaya
 -Mendemostrasikan hasil karya dalam pameran 



Image result for kemahiran belajar




2 Persediaan untuk Pentaksiran
  • Peperiksaan- akhir setiap semester
  • Tugasan Kerja kursus dalam semester iaitu antara 2 hingga 6 minggu mengikut jenis kursus
  • Pratikum
  • Bina Insan Guru
  • Aktiviti Kokurikulum
  • Intership


Tugasan individu dan berkumpulan

dijalankan dalam bentuk tugasan individu dan berkumpulan bergantung kepada objektif penilaian kerja kursus subjek. Penilaian dilakukan dalam 3 aspek:

1. Penulisan Esei
2. Penulisan Refleksi
3. Persembahan
Image result for kemahiran belajar






Image result for kemahiran belajarREFLEKSI DIRI
Pentaksiran terdiri daripada pengukuran, pengujian dan penilaian. Terdapat dua jenis penilaian iaitu penilaian formatif dan penilaian sumatif. Penilaian Formatif ialah penilaian yang dijalankan secara berterusan, semasa aktiviti pengajaran dan pembelajaran. Tujuan penilaian adalah untuk memperbaiki kelemahan yang wujud pada pelajar berkenaan. Manakala pula, Penilaian Sumatif ialah penilaian yang dilakukan di akhir sesuatu pengajaran atau program yang bertujuan untuk mendapatkan maklumat berkaitan pencapaian individu dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Tugasan kerja kursus dijalankan dalam bentuk tugasan individu dan berkumpulan bergantung kepada objektif penilaian kerja kursus sesuatu subjek. Dalam pada itu, integriti dituntut dari setiap pelajar semasa melaksanakan tugasan kerja kursus. Hasil kerja kursus mestilah idea dan pandangan diri sendiri. Misalnya, membuat laporan hasil kajian diri sendiri atau kumpulan dan menyiapkan kerja amali dengan idea yang asli dan bukan dari individu lain.

No comments:

Post a Comment