Friday, September 30, 2016

Bab 8: Sistem Pengurusan Pembelajaran


Pengenalan

Sistem Pengurusan Pembelajaran atau lebih dikenali sebagai 'Learning Management System'(LMS) merupakan sebuah aplikasi perisian untuk pentadbiran, dokumentasi dan laporan program latihan, kelas serta aktiviti dalam talian, program e-pembelajaran dan kadar latihan. LMS merupakan satu projek yang dirintis berdasarkan kerjasama antara Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) dan MAMPU. MAMPU telah merintis LMS di bawah inisiatif Perisian Sumber Terbuka atau Open Source Software (OSS). LMS boleh dibahagi kepada dua kategori, iaitu 'proprietary' dan 'open source'. Contof LMSproprietary yang biasa digunakan adalah blackboard, manakala contoh bagi LMS open sourcepula ialah Moodle. Ia digunakan secara meluas kerana percuma dan boleh diubahsuai. LMS di SPIN merupakan sistem pengurusan pembelajaran dan pengajaran interaktif yang digunakan oleh pelajar dan pensyarah di UKM. Penyampaian maklumat kepada pelajar adalah secara maya kerana pelajar hanya perlu menekan atau klik link pada skrin komputer dan tidak memerlukan kos yang banyak.


1 Ciri-ciri Sistem Pengurusan Pembelajaran (SPM)
Konsep dan Ciri-Ciri
Sistem pengurusan Pengajaran (SPP) merupakan satu sistem yang boleh mengurus aktiviti dan bahan pengajaran yang diperlukan. Secara khususnya, SPP merupakan perisian yang menyediakan kemudahan infrastruktur untuk merancang, menghantar dan menguruskan program e-Pembelajaran. SPP digunakan untuk menyampai, menjejak dan mengurus latihan.
    SPP yang paling mudah ialah SPP yang digunakan bagi mengurus rekod latihan. Manakala SPP yang lebih kompleks ialah perisian yang digunakan bagi menyampaikan kursus melalui internet dan menawarkan kemudahan kolaborasi secara atas talian.

    Mengikut American Society for Training & Development (ASTD, 2002), perisian SPP perlu mempunyai ciri-ciri berikut:
a. Sistem yang boleh menyokong pelbagai prinsip pembelajaran
b. Sistem yang dapat diintegrasikan dengan Sistem Maklumat Sumber  Manusia
c. Sistem yang berperanan mentadbir aktiviti pengajaran

Sehubungan itu, ciri-ciri utama dalam SPP ialah seperti berikut:
 Maklumat mata pelajaran
 Nota kuliah dan pautan kepada berbagai sumber maklumat
 Kemudahan komunikasi
 Kemudahan penilaian


Image result for tumblr pictures
1. Kemudahan dalam SPP
SPP menyediakan kemudahan bagi menguruskan interaksi antara pelajar dengan tenaga pengajar melalui media komunikasi yang disediakan. Media komunikasi yang terkandung di dalam SPP antaranya ialah forum, papan buletin,e-mail dan chat room. Ianya merupakan media terbaik bagi tujuan komunikasi dalam e-pembelajaran


2.  SPP Online
- Kebanyakan SPP adalah berasaskan web bagi memudahkan capaian terhadap maklumat berkaitan isi kandungan pembelajaran dan pentadbiran pada sebarang masa, tempat dan keupayaan pengguna.
    Contoh aplikasi SPP ialah penyediaan pembelajaran atas talian (contohnya; latihan berasaskan komputer), pentaksiran atas talian, pengurusan pendidikan profesional, pembelajaran kolaboratif (contohnya: perkongsian aplikasi, perbincangan atas talian), pengurusan sumber latihan (contohnya: instruktor, kemudahan, kelengkapan) dan lain-lain lagi.

3. Landasan SPP
Senarai di bawah adalah sebahagian daripada landasan (platform) SPP yang ada.
Sumber terbuka:
 ATutor – Open Source Web-based Learning Content Management System
 Dokeos – eLearning and Course Management Web Application
 ILIAS – Open Source Learning Management System
 Moodle – Open Source Course Management System

Sistem tertutup:
 WebCT
 Blackboard
 eCollege

Perisian sumber terbuka (open source) boleh dimuat turun, diubahsuai dan diedarkan semula.

8.2 Kegunaan Sistem Pengurusan



Sistem Pengurusan Pembelajaran atau LMS mampu memberi impak kepada asas aktiviti institusi pendidikan. LMS juga memainkan peranan di dalam latihan dan pengukur kemahiran perniagaan. Ia perlu diselarikan dengan prosedur standard untuk semua aktiviti-aktiviti pembelajaran dan pengajaran termasuk menangani isu-isu dasar yang berkaitan dengan aktiviti-aktiviti ini.

    Hasilnya terhadap pilihan LMS sama ada komersial atau Sumber Terbuka, telah menggabungkan semua isu ini di dalam pelaksanaannya. LMS biasanya menawarkan pelbagai alatan untuk menyediakan kursus yang lebih berkesan dan ia adalah alatan yang sesuai untuk memperkemaskan pembelajaran dengan menggunakan kelebihan yang terdapat di internet tanpa mengabaikan kepentingan seorang guru.

    Moodle merupakan salah satu perisian yang dilihat mempunyai nilai yang tinggi dan paling tinggi penggunaannya di dalam komuniti pendidikan, khususnya pendidikan tinggi dan universiti.
Kelebihan utama perisian Sumber Terbuka ialah kos pelesenannya dihapuskan tidak seperti LMS yang komersil. Faktor penting yang kedua ialah perisian Sumber Terbuka mempunyai fungsi yang boleh disesuaikan dan diubah untuk memenuhi keperluan pengguna. Di samping itu, sokongan bantuan terhadap Sumber Terbuka adalah amat kuat.



Image result for tumblr pictures


LMS perlulah kuat untuk menampung keperluan yang pelbagai bagi beribu-ribu pelajar, pentadbir, pembina kandungan dan pengajar secara serentak.
Moodle menyediakan antara muka berasaskan web yang sentiasa ada, yang membolehkan pelajar, tutor dan pentadbir secara rutin untuk log masuk dan menjalankan tugas-tugas harian mereka.


  •  Kemampuan untuk berkembang
  •  Kemampuan untuk menyediakan perkhidmatan terba
  •  Kemampuan untuk bertukar maklumat dan menggunakan maklumat
  •  Kestabilan
  •  Keselamatan

8.3 Kepentingan Sistem Pengurusan Pembelajaran


MS digunakan di sekolah dan institusi pengajian tinggi.Selain itu,LMS turut digunakan di SPIN dan yahoogroups.Melalui SPIN,pelajar boleh mengakses maklumat pada bila-bila masa dan di mana sahaja melalui sambungan internet.Selain itu,melalui pangkalan Data-Link Web,membolehkan pengesanan pelajar dan computer,merekod dan dapat menganalisis prestasi pelajar.Di samping itu,LMS juga digunakan di yahoogroups melalui kursus komputer dalam pendidikan di Fakulti Pendidikan,UKM.Ia sebagai satu langkah ke arah pembelajaran  secara maya.Para pelajar dan pensyarah yang menyertai kumpulan di dalam yahoogroups akan memperolehi info atau maklumat mengenai pembelajaran di sana serta mewujudkan komunikasi antara pelajar denagn pelajar lain,dan pensyarah secara maya.Selain itu,LMS turut digunakan di Pejabat,Makmal,Bilik Tutorial,dan di dalam kelas.Oleh itu,LMS digunakan dengan menyeluruh pada masa kini.




Cara-cara menggunakan LMS ..
LMS digunakan untuk merancang e-Bahan,mengesan pencapaian pelajar dan mengesan status penggunaan pengguna.Selain itu,LMS harus dapat melakukan pekara-pekara berikut,antaranya adalah
·        Memusatkan dan strategi pembelajaran
·        Menggunakan perkhidmatan diri dan perkhidmatan sendiri berpandu
·        Memasang dan menyampaikan kandungan pembelajaran dengan cepat.
·        Menggabungkan inisiatif latihan pada platform berasaskan web yang berskala.
·        Mudah alih sokongan dan standart
·        Menyesuaikan kandungan dan membolehkan penggunaan semula pengetahuan.



Image result for tumblr pictures Kepentingan:

  • membolehkan pelajar menguruskan sendiri masanya dengan lebih efektif.LMS melibatkan penggunaan kos secara efektif.Pembelajaran secara efektif melalui talian ini membolehkan pelajar meneroka maklumat baru menerusi perpustakaan secara digital atau laman web.Melalui penggunaan LMS,pelajar juga berpeluang untuk berbincang dengan pakar dari universiti melalui emel atau blackboard.Selain itu,LMS dapat memberikan pelbagai kemudahan sama ada untuk pelajar,pengurus kursus,tutor,pengurus pusat pembelajaran.
  •  Kelebihan LMS kepada pelajar adalah,dapat merancang pembelajaran,dapat berkomunikasi dengan pensyarah dan rakan sekelas secara maya dan memboleh pelbagai maklumat didapati.
  • Kelebihan LMS kepada pengurus pusat pembelajaran pula adalah,untuk menguasai penggunaan suatu perisian kursus dan dan dapat menyalur bahan dari pelbagai sumber.



Contoh Open Source Software yang digunakan oleh LMS..
·        Adope captive
·        Adope photoshop
·        LINUX
·        DOS
·        UNIX





Image result for tumblr picturesRefleksi Diri
Sistem pengurusan pembelajaran merupakan suatu sistem yang digunakan untuk mengurus pembelajaran pelajar dalam sesuatu institusi pembelajaran. Sistem ini melibatkan beberapa faktor iaitu para pensyarah, subjek-subjek, penyampaian ilmu pengetahuan, kolaborasi subjek, pemantauan, tugasan, ulang kaji dan peperiksaan. Sistem ini biasanya menggunakan internet melalui e-pembelajaran yang diperoleh di laman web universiti, institut atau kolej. Kaedah ini amat memudahkan pengurusan dilakukan ke atas pelajar, subjek-subjek setiap semester, membantu pensyarah mengurus subjek yang ditawarkan dan pentadbiran sepanjang pengajian di institut berkenaan. Dalam pada itu, sistem ini juga digunakan untuk menyampaikan ilmu pengetahuan, membuat penilaian dan pentaksiran pembelajaran serta mengenal pasti kemajuan pembelajaran dalam kalangan pelajar. Akhir sekali, sistem ini amat menggalakkan pembelajaran kendiri dalam kalangan pelajar serta memudahkan para pensyarah untuk menyampaikan arahan serta maklumat pembelajaran.

No comments:

Post a Comment