Wednesday, September 28, 2016

Bab 6: Kemahiran Memproses Maklumat dan Penyediaan Bahan Bertulis

Pengenalan
Kemahiran memproses maklumat merupakan peringkat untuk menguji kebolehan pelajar menggabungkan, mengintegrasikan atau mencantumkan idea-idea serta mentafsir dan merumuskan hasil yang dianalsis melalui prinsip induksi atau deduksi. Penguasaan terhadap aspek kemahiran memproses maklumat akan membolehkan seseorang pelajar itu mengenal pasti nilai maklumat serta menggunakannya untuk membuat sesuatu tugasan atau keputusan tujuan peribadi, profesional maklumat berkebolehan untuk mencapai, menilai, menyusun, menyerap, dan menggunakan maklumat secara efektif dari pelbagai sumber serta format.

Image result


1. Menganalisis Maklumat yang Dikumpul
—- Bentuk maklumat yang perlu dianalisis ialah maklumat berbentuk kuantitatif dan kualitatif.

—- Maklumat kuantitatif berbentuk nombor manakala maklumat kualitatif berbentuk teks, lakaran, rajah, foto dan sebagainya.


a) Analisis berbentuk kuantitatif
Data bernombor boleh dianalisis dengan kaedah seperti jadual, graf, frekuensi dan peratus.
—- Tujuannya supaya data-data berkenaan dapat diterangkan dengan jelas.
—- Data yang banyak dianalis menggunakan Statistical Package for the social Science (SPSS).
—-SPSS adalah software yang digunakan untuk menjalankan analisis statistik yang tinggi seperti skor min, regrasi, kolerasi.
Image result for contoh jadual bertugascontoh jadual bertugas

Image result for graf bar Contoh Graf bar

Image result for pie chart Contoh Pie Chart


2. Mentafsir Maklumat
—- Mentafsir maklumat bermaksud memberi penerangan atau mengulas tentang sesuatu bahan.
—- Mentafsir teks adalah memberi penerangan tentang teks yang telah dibaca dengan menjelaskan maksud tersurat dan mencari maksud tersirat.
—- Mentafsir foto, gambar, grafik atau lakaran ialah mencatatkan ciri-ciri yang diperlukan menggunakan senarai semak yang disediakan.

3. Menilai Maklumat
Membuat penilaian dalam penulisan adalah membuat pertimbangan dan memberi rasional dan alasan yang mantap.
Setelah semua maklumat berbentuk kuantitatif dan kualitatif dianalisis dan ditafsirkan, kesimpulan dibuat hasil analisis dan tafsiran yang telah dilakukan.
Akhirnya, maklumat berkenaan akan melalui proses penilaian

¨Autoriti – kesahan dan kebolehpercayaan maklumat yang diperoleh.
¨Ketepatanmaklumat yang tepat dapat memberikan maklumat yang berguna dan manfaat kepada pembaca.
¨Saksama( Impartially)- bersifat adil, neutral dan tidak berat sebelah, ia memenuhi objektif pembaca.
¨Nilai semasa (currency)- maklumat yang terkini
¨Lengkap dan jelas( coverage)- memberikan gambaran yang jelas dan lengkap tentang sesebuah isu.

4. Mensinteksis Maklumat
¨ merupakan aktiviti yang sukar dilakukan kerana ia memerlukan pembaca mempunyai aras kognitif yang tinggi dan melibatkan pemikiran aras tinggi.
¨Proses ini adalah peringkat menggabungkan/mencantumkan unsur yang berlainan bagi menghasilkan suatu idea baru secara menyeluruh.
¨Selain itu juga, sintesis adalah mengabungkan idea, mengubahkan semula idea dan menyatukan idea.
- Tujuan : Menyediakan data yang lebih sistematik, Gambaran yang menyeluruh tentang maklumat yang diketahui, Memudahkan pemahaman daripada pelbagai sumber yang diperoleh.



                                 Refleksi Diri
Image result       Perkembangan dunia dalam aspek ekonomi, sosial, politik dan teknologi seharusnya menjadi indikator asas kepada sistem pendidikan dan persekolahan untuk memenuhi keperluan tenaga manusia yang berteraskan keilmuan yang berkualiti, asas nilai dan moral yang berdasarkan kepercayaan kepada Tuhan, semangat patriotik dan memlihara perpaduan rakyat sebagai bangsa Malaysia dan manusia yang bertaraf dunia. 
       Sebagai bakal guru, kita harus memahami fenomena perubahan ini dan berusaha menggabungkan pelbagai ilmu, kemahiran dan kreativiti ke arah melahirkan satu corak penyampaian yang berkesan dan bermakna. Unsur kemahiran belajar perlu diselitkan secara bijak dalam proses pembelajaran. 

No comments:

Post a Comment