Kemahiran memproses maklumat merupakan peringkat untuk menguji kebolehan pelajar menggabungkan, mengintegrasikan atau mencantumkan idea-idea serta mentafsir dan merumuskan hasil yang dianalsis melalui prinsip induksi atau deduksi. Penguasaan terhadap aspek kemahiran memproses maklumat akan membolehkan seseorang pelajar itu mengenal pasti nilai maklumat serta menggunakannya untuk membuat sesuatu tugasan atau keputusan tujuan peribadi, profesional maklumat berkebolehan untuk mencapai, menilai, menyusun, menyerap, dan menggunakan maklumat secara efektif dari pelbagai sumber serta format.
1. Menganalisis Maklumat yang Dikumpul
- Bentuk maklumat yang
perlu dianalisis ialah maklumat berbentuk kuantitatif dan kualitatif.
- Maklumat kuantitatif berbentuk nombor manakala maklumat kualitatif berbentuk teks, lakaran,
rajah, foto dan sebagainya.
a) Analisis berbentuk kuantitatif
- Data bernombor boleh dianalisis dengan kaedah seperti jadual, graf, frekuensi dan peratus.
- Tujuannya supaya
data-data berkenaan dapat diterangkan dengan jelas.
- Data yang banyak dianalis menggunakan Statistical
Package for the social Science (SPSS).
-SPSS adalah software
yang digunakan untuk menjalankan analisis statistik yang
tinggi seperti skor min,
regrasi, kolerasi.
contoh jadual bertugas
Contoh Graf bar
Contoh Pie Chart
2. Mentafsir Maklumat
- Mentafsir maklumat bermaksud memberi penerangan atau mengulas tentang sesuatu bahan.
- Mentafsir teks adalah memberi penerangan tentang teks yang
telah dibaca dengan menjelaskan maksud tersurat dan mencari maksud tersirat.
- Mentafsir foto, gambar, grafik atau lakaran ialah mencatatkan ciri-ciri yang
diperlukan menggunakan senarai semak yang
disediakan.
3. Menilai Maklumat
•Membuat penilaian dalam
penulisan adalah
membuat pertimbangan dan
memberi rasional dan alasan
yang mantap.
•Setelah
semua maklumat berbentuk kuantitatif dan
kualitatif dianalisis dan ditafsirkan, kesimpulan dibuat
hasil analisis dan
tafsiran yang telah dilakukan.
•Akhirnya,
maklumat berkenaan akan melalui proses penilaian
¨Autoriti – kesahan dan kebolehpercayaan maklumat yang
diperoleh.
¨Ketepatan – maklumat yang tepat dapat memberikan maklumat yang berguna dan manfaat kepada pembaca.
¨Saksama( Impartially)- bersifat adil,
neutral dan tidak berat sebelah, ia memenuhi objektif pembaca.
¨Nilai semasa (currency)- maklumat yang
terkini
¨Lengkap dan jelas( coverage)- memberikan gambaran yang
jelas dan lengkap tentang sesebuah isu.
4. Mensinteksis Maklumat
¨ merupakan aktiviti yang sukar dilakukan kerana ia memerlukan pembaca mempunyai aras kognitif yang tinggi dan melibatkan pemikiran aras tinggi.
¨Proses ini adalah peringkat menggabungkan/mencantumkan unsur yang
berlainan bagi menghasilkan suatu idea
baru secara menyeluruh.
¨Selain itu juga, sintesis adalah mengabungkan
idea, mengubahkan semula idea
dan menyatukan
idea.
- Tujuan : Menyediakan data yang lebih sistematik, Gambaran yang menyeluruh tentang maklumat yang diketahui, Memudahkan pemahaman daripada pelbagai sumber yang diperoleh.
Refleksi Diri
Perkembangan dunia dalam aspek ekonomi, sosial, politik dan teknologi seharusnya menjadi indikator asas kepada sistem pendidikan dan persekolahan untuk memenuhi keperluan tenaga manusia yang berteraskan keilmuan yang berkualiti, asas nilai dan moral yang berdasarkan kepercayaan kepada Tuhan, semangat patriotik dan memlihara perpaduan rakyat sebagai bangsa Malaysia dan manusia yang bertaraf dunia.
Sebagai bakal guru, kita harus memahami fenomena perubahan ini dan berusaha menggabungkan pelbagai ilmu, kemahiran dan kreativiti ke arah melahirkan satu corak penyampaian yang berkesan dan bermakna. Unsur kemahiran belajar perlu diselitkan secara bijak dalam proses pembelajaran.
No comments:
Post a Comment